Kodėl kavos aparatas verslui – tai ne prabanga, o būtinybė
Žinot, kai pradėjau dirbti kavinėje prieš kokius septynerius metus, maniau, kad kavos aparatas – tai tiesiog dar vienas įrenginys virtuvėje. Kažkas panašaus į mikrobangų krosnelę ar skrudintuvą. O velnias, kaip klydau! Kavos aparatas verslui – tai širdis, kuri pumpuoja pinigus į jūsų kasą. Kai ji sustoja, sustoja ir viskas kita.
Kaune, kur kiekviename kampe matai po kavinę ar restoraną, profesionalus kavos aparatas yra tas dalykas, kuris gali padaryti jūsų verslą arba jį sugriauti. Ir kai tas aparatas sugedęs? Tai lyg bandyti važiuoti su automobiliu be variklio – gali sėdėti viduje ir apsimesti, bet niekur nenuvažiuosi.
Problema ta, kad dauguma verslininkų apie kavos aparatų priežiūrą pradeda galvoti tik tada, kai jau per vėlu. Kai klientai laukia eilėje, o iš aparato vietoj espresso bėga kažkoks rudas vanduo. Tada prasideda panika, skambučiai, ieškojimas remonto specialistų, o pinigai tiesiog išgaruoja kartu su nesuvirintu pienu.
Kada tikrai reikia remontuoti, o ne tiesiog išvalyti
Čia yra ta vieta, kur daugelis suklysta. Matot, kavos aparatas – tai ne juodoji magija. Dažniausiai problemos, kurios atrodo kaip rimtas gedimas, iš tikrųjų yra paprasčiausias užsikimšimas ar poreikis gerai išvalyti.
Aš prisimenu vieną atvejį su restoranu Senamiestyje. Savininkas skambino man visas išsigandęs – aparatas nebeveikia, reikia skubaus remonto, galbūt net naujo aparato. Atvažiavau, pažiūrėjau, ir ką radau? Filtras buvo taip užsikimšęs, kad vandens slėgis tiesiog negalėjo prasiskverbti. Dešimt minučių valymo, ir aparatas dirbo kaip naujas. Bet jei būtų iškart iškvietę brangų remonto specialistą, būtų sumokėję šimtus eurų už problemą, kurią galėjo išspręsti patys.
Štai keletas ženklų, kad jums tikrai reikia profesionalaus remonto:
Keisti garsai – jei aparatas pradeda skleisti garsus, kurių anksčiau negirdėjote (cypimas, girgždėjimas, keistas ūžimas), tai gali reikšti, kad siurblys ar kiti mechaniniai komponentai eina į pensiją.
Vandens nutekėjimas – ne tas mažas lašelis po puodelio, o tikras vandens tekėjimas iš neįprastų vietų. Tai gali būti sandarinimo problemos ar net įtrūkę vamzdeliai.
Temperatūros svyravimai – jei viena kava karšta kaip pragaras, o kita vos drungna, tai termostatų ar šildymo elementų problema.
Slėgio problemos – kai espresso bėga per greitai ar per lėtai, nepaisant teisingų nustatymų ir šviežios kavos.
Kiek iš tikrųjų kainuoja kavos aparato remontas Kaune
Gerai, dabar apie pinigus. Nes būkime sąžiningi – būtent tai jus labiausiai domina, ar ne?
Kaune kavos aparatų remonto rinka yra gana įvairi. Turite ir oficialius gamintojų atstovus, ir nepriklausomus meistrus, ir įmones, kurios specializuojasi tik profesionalioje įrangoje. Kainos? Nu, jos gali skirtis kaip dangus ir žemė.
Paprastas profilaktinis aptarnavimas su valojimu paprastai kainuoja nuo 50 iki 100 eurų. Tai priklauso nuo aparato sudėtingumo ir to, kiek laiko paskutinį kartą jį valėte (jei apskritai valėte).
Vidutinio sudėtingumo remontas – pavyzdžiui, sandarinimo žiedų keitimas, vožtuvų valymas ar smulkių dalių keitimas – gali kainuoti nuo 100 iki 250 eurų. Čia jau įskaičiuotos ir dalys, ir darbas.
Rimtas remontas, kai reikia keisti siurblius, šildymo elementus ar elektronikos dalis, gali išeiti nuo 300 iki 600 eurų, o kartais ir daugiau. Jei turite kokį nors super brangų italų aparatą, tai dalys vien gali kainuoti kaip naudotas automobilis.
Bet štai ko daugelis nežino: dauguma brangių remontų būtų galima išvengti su tinkama profilaktika. Tai kaip su dantimis – geriau kartą per pusmetį nueiti pas odontologą, nei laukti, kol reikės šaknų kanalų gydymo.
Kaip rasti patikimą meistrą ir nepasimesti pasiūlymų jūroje
Kaune kavos aparatus remontuoja visi, kam tik pakanka drąsos paimti atsuktuvo rinkinį. Bet ne visi supranta, ką daro. Ir čia prasideda tikroji problema.
Aš esu matęs aparatų, kuriuos „remontuojantys” meistrai sugadino dar labiau nei jie buvo sugedę iš pradžių. Vienas mano pažįstamas iš Aleksoto turėjo „meistrą”, kuris vietoj originalių dalių naudojo kažkokius analogus iš Kinijos. Po trijų mėnesių aparatas tiesiog mirė galutinai.
Štai keletas patarimų, kaip rasti normalų specialistą:
Klauskite rekomendacijų – ne iš interneto, o iš kitų kavinių savininkų. Eikite į bet kurią kavinę Kaune, kuri atrodo profesionaliai, ir tiesiog paklauskite, kas jiems aptarnauja įrangą. Dauguma mielai pasidalins, nes visi esame toje pačioje valtyje.
Tikrinkite sertifikatus – rimti meistrai turi gamintojų sertifikatus. Ypač jei turite tokių prekių ženklų kaip La Marzocco, Nuova Simonelli ar Faema. Šie gamintojai moko savo technikus, ir tas mokymas kažką reiškia.
Klauskite apie garantiją – jei meistras neduoda jokios garantijos savo darbui, tai raudonas vėliavėlis. Normalus specialistas bent jau už dalių keitimą turėtų duoti 3-6 mėnesių garantiją.
Atkreipkite dėmesį į dalių kilmę – jei jums siūlo „tokias pat, tik pigiau” dalis, būkite atsargūs. Originalios dalys yra brangesnės, bet jos veikia ilgiau ir nesugriauna viso aparato.
Profilaktika – nuobodus žodis, bet jūsų pinigų gelbėtojas
Gerai, dabar apie tai, ko niekas nenori girdėti, bet visi turėtų. Profilaktika. Skamba kaip kažkas iš medicinos vadovėlio, bet tai yra būdas, kaip išvengti didžiosios dalies remonto išlaidų.
Man yra vienas klientas – nedidelė kavinė prie Nemuno. Jie religingai kas savaitę atlieka pagrindinį valymą, kas mėnesį – giluminį, ir du kartus per metus kviečia specialistą pilnai profilaktikai. Per trejus metus jų aparatas neturėjo nė vieno rimto gedimo. Nė vieno! O aparatas dirba kasdien po 8-10 valandų.
Palyginkite tai su kitu klientu, kuris „neturi laiko” profilaktikai. Per tuos pačius trejus metus jie turėjo keturis rimtus gedimus, du kartus keitė siurblius ir vieną kartą – visą šildymo sistemą. Apskaičiavau – jie išleido maždaug tris kartus daugiau nei pirmasis klientas.
Kasdienė priežiūra (tai gali daryti jūsų barista):
– Grupių galvučių valymas po kiekvienos pamainos
– Garų lazdelės valymas
– Lašų padėklo ištuštinimas ir plovimas
– Paviršių valymas
Savaitinė priežiūra:
– Atgalinis plovimas su specialiu plovikliu
– Dušelių tinklelių išėmimas ir išmirkymas
– Vandens filtro patikrinimas
– Portafilterių ir krepšelių giluminis valymas
Mėnesinė priežiūra:
– Pilnas grupių išardymas ir valymas
– Sandarinimo žiedų patikrinimas
– Vandens kietumo testavimas
– Slėgio patikrinimas
Profesionali profilaktika (2-4 kartus per metus):
– Viso aparato išardymas ir valymas
– Dalių nusidėvėjimo įvertinimas
– Elektronikos patikrinimas
– Kalibravimas
Taip, tai atrodo kaip daug darbo. Bet žinot ką? Tai užima mažiau laiko nei vienos dienos pajamų praradimas dėl sugedusio aparato.
Vandens kokybė – tylus aparato žudikas
Dabar apie tai, apie ką beveik niekas nekalba, bet kas yra viena didžiausių problemų Kaune. Vanduo.
Kauno vanduo nėra pats blogiausias Lietuvoje, bet jis tikrai nėra idealus kavos aparatams. Jis gana kietas, o tai reiškia, kad jūsų aparate kaupiasi kalkės. Ir jos kaupiasi greičiau, nei jūs galvojate.
Esu matęs aparatų vidų, kuris atrodė kaip urvai su stalaktitais. Rimtai, kalkių sluoksniai buvo tokie stori, kad stebėjausi, kaip aparatas apskritai dar veikė. Ir tai buvo tik po metų naudojimo be tinkamo vandens filtravimo!
Kalkės – tai ne tik estetinė problema. Jos:
– Sumažina vandens srautą
– Gadina šildymo elementus
– Kenkia kavos skoniui
– Gali visiškai užblokuoti vamzdelius ir vožtuvus
Ką daryti?
Pirma, įsigykite normalią vandens filtravimo sistemą. Ne tą pigią, kurią matote supermarkete, o profesionalią sistemą, skirtą kavos aparatams. Taip, ji kainuoja kelis šimtus eurų, bet ji atsipirks per pirmuosius metus.
Antra, reguliariai nuskalkinkite aparatą. Kaip dažnai? Tai priklauso nuo vandens kietumo ir naudojimo intensyvumo, bet paprastai kas 2-3 mėnesius yra geras intervalas Kaune.
Trečia, tikrinkite filtrus ir keiskite juos laiku. Daugelis žmonių įsirengia filtrą ir paskui apie jį užmiršta. Filtras, kuris nebekeičiamas, tampa bevertis, o kartais net kenkia labiau nei jo nebuvimas.
Kada geriau nusipirkti naują nei remontuoti seną
Gerai, tai yra klausimas, kurio niekas nenori užduoti, bet kartais reikia. Kada tiesiog reikia paleisti seną aparatą į pensiją?
Yra tokia taisyklė, kurią naudoju: jei remonto kaina viršija 50% naujo panašaus aparato kainos, greičiausiai verta galvoti apie keitimą. Bet čia ne visada taip paprasta.
Pavyzdžiui, jei turite kokį nors retą italų aparatą, kuris kainavo 10,000 eurų, tai net 3,000 eurų remontas gali būti protingesnis pasirinkimas nei naujo pirkimas. Ypač jei aparatas po remonto tarnaus dar kelerius metus.
Bet jei turite 5-7 metų senumo vidutinės klasės aparatą, kuris jau turėjo kelis rimtus remontus, ir dabar vėl kažkas atsitiko – galbūt laikas žiūrėti į priekį.
Ženklai, kad laikas keisti aparatą:
– Aparatas senesnis nei 10 metų ir reikalauja dažnų remontų
– Dalių nebegalima rasti arba jos labai brangios
– Aparatas nebeatitinka jūsų verslo poreikių (per mažas, per lėtas)
– Energijos sąnaudos yra daug didesnės nei naujų modelių
– Aparatas neturi funkcijų, kurių reikia šiuolaikiniam verslui
Vienas dalykas, kurį pastebėjau – naujesni aparatai tikrai yra efektyvesni. Jei jūsų senas aparatas naudoja 3-4 kW energijos, o naujas panašaus pajėgumo naudoja 2-2.5 kW, tai per metus gali būti nemažas skirtumas elektros sąskaitose.
Ką daryti, kai aparatas sugenda pačiu blogiausiu metu
Murfi dėsnis veikia visada – aparatas suges tada, kai jums to labiausiai nereikia. Penktadienio rytas, eilė iki durų, ir staiga – bam! – aparatas miręs.
Turėjau tokį atvejį su viena kavinė Laisvės alėjoje. Šeštadienio rytas, turistų sezonas, pilna žmonių, ir aparatas tiesiog nustoja veikti. Savininkas beveik verkė telefone.
Štai ką reikia turėti pasiruošus tokiai situacijai:
**Atsarginį planą** – Ar žinote bent vieną gerą meistrą, kuris gali atvažiuoti greitai? Ar turite jo telefono numerį? Ne, ne to meistro, kuris „kažkada remontuodavo”, o to, kuris tikrai atsilieps ir atvažiuos.
**Pagrindinius įrankius ir dalis** – Sandarinimo žiedai, pagrindiniai filtrai, valymo priemonės. Tai pigūs dalykai, bet jie gali išgelbėti jūsų dieną.
**Alternatyvų** – Ar turite bent vieną mažą atsarginį aparatą? Nebūtinai tokį pat galingą, bet bent jau kažką, kas gali pagaminti kavą, kol pagrindinis remontuojamas? Kai kurios kavinės Kaune turi susitarimus su kaimynais – jei vienam sugenda, kitas paskolina savo atsarginį.
**Draudimą** – Taip, galima apdrausti ir kavos aparatą. Ypač jei jis brangus. Kai kurie draudimai net padengia pajamų praradimą dėl gedimo.
Dar vienas patarimas – turėkite sutartį su remonto įmone dėl prioritetinio aptarnavimo. Kai kurios įmonės Kaune siūlo tokias paslaugas – mokate nedidelį mėnesinį mokestį, ir jie garantuoja, kad atvažiuos per kelias valandas, kai prireiks.
Kai kavos aparatas tampa investicija, o ne išlaida
Žinot, ką supratau per visus tuos metus dirbdamas su kavinėmis ir restoranais? Tie, kurie į kavos aparatą žiūri kaip į išlaidą, visada turi problemų. O tie, kurie mato jį kaip investiciją, klesti.
Geras, gerai prižiūrimas kavos aparatas gali tarnauti 10-15 metų. Per tą laiką jis gali pagaminti šimtus tūkstančių puodelių kavos. Kiekvienas tas puodelis – tai pelnas jūsų verslui.
Tarkime, jūsų aparatas kainavo 5,000 eurų. Skamba brangiai, tiesa? Bet jei jis pagamina 100 puodelių per dieną (o tai konservatyvi įvertinimas normaliai kavinei), tai 36,500 puodelių per metus. Per 10 metų – 365,000 puodelių. Tai išeina maždaug 1.4 cento už puodelį už patį aparatą. O jūs parduodate tą kavą už 2-3 eurus.
Dabar pridėkite profilaktikos ir remonto išlaidas – tarkime, 500 eurų per metus (vėlgi, konservatyviai). Per 10 metų tai dar 5,000 eurų. Viso – 10,000 eurų už 365,000 puodelių kavos. Tai maždaug 2.7 cento už puodelį.
Matote, kur einu? Aparato ir jo priežiūros kaina yra nykstamai maža, palyginti su pajamomis, kurias jis generuoja. Bet tik jei jis veikia. Kai jis sugenda ir stovi, jūs netenkat ne tik remonto išlaidų – jūs netenkat visų tų pardavimų.
Todėl reguliarus aptarnavimas, greitas remontas, kokybiškas vanduo, geros dalys – tai ne išlaidos. Tai investicija į tai, kad jūsų pinigų mašina veiktų sklandžiai.
Kaune konkurencija kavos versle yra žiauri. Kiekviename rajone atsiranda naujų kavinių. Bet žinot, kas išlieka? Tie, kurie turi patikimą įrangą ir moka ją prižiūrėti. Tie, kurie niekada nesako klientui „atsiprašome, kavos aparatas sugedęs”. Tie, kurie supranta, kad kavos kokybė priklauso ne tik nuo baristos įgūdžių, bet ir nuo to, ar aparatas veikia optimaliai.
Taigi taip – remontas kainuoja. Profilaktika kainuoja. Geros dalys kainuoja. Bet žinot, kas kainuoja dar brangiau? Prarastas verslas, nusivylę klientai ir reputacija, kad jūsų kavinėje „vėl neveikia kava”. Kaune žmonės greitai sužino, kur galima pasitikėti, o kur ne. Ir jie balsuoja kojomis – tiesiog eidami į kitą kavinę.